Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2013

Ημερίδα για τον Καβάφη


Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας, το Τμήμα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Β’θμιας, το Γαλλικό Ινστιτούτο και το Μουσικό Σχολείο Λάρισας, συν-διοργανώνουν την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013, ημερίδα – αφιέρωμα με αφορμή τα 150 χρόνια από τη γέννηση και 80 από το θάνατο του μεγάλου Έλληνα ποιητή Κ. Π. Καβάφη.
Το αφιέρωμα θα ξεκινήσει στις 6.00 μ.μ. στο αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Λάρισας (Τ. Λειβαδίτη 20 – Νέα Πολιτεία) και θα περιλαμβάνει τέσσερις εισηγήσεις συνοδευόμενες από συζήτηση με το κοινό, ενώ με την ολοκλήρωσή της θα πλαισιωθεί από μουσικό σχήμα αποτελούμενο από μαθητές του Μουσικού Σχολείου Λάρισας.

Το περιεχόμενο των εισηγήσεων καλύπτει ένα ευρύ φάσμα αναφορικά με τον Κ. Π. Καβάφη, ως προς τον ίδιο το δημιουργό, το ποιητικό του κείμενο, την αναγνωστική του πρόσληψη, αλλά και τη  χρήση του έργου του (διδακτική, ιδεολογική και άλλη). Η πρώτη εισήγηση του φιλολόγου – μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου φιλολόγων ν. Λάρισας κ. Οικονόμου επικεντρώνει στον σχολικό Καβάφη και στα ανθολογούμενα έργα του στα εγχειρίδια των Κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μια τέτοια οπτική για την «υποδοχή» του ποιητή και τη σχολική αναπλαισίωση του έργου του, γεννά γόνιμα ερωτήματα και φωτίζει με πρωτότυπο τρόπο την επίσημη πρόσληψη του καβαφικού έργου διαχρονικά, ενώ παράλληλα δημιουργεί μια «γενεαλογία» των κυρίαρχων κάθε φορά αντιλήψεων αναφορικά με την «διδακτική καταλληλότητα» των λογοτεχνικών κειμένων.

Η εισήγηση του κ. Μπεχλιβάνη, με τίτλο «Ιστορική ύλη και ποιητική δημιουργία», αφορά στο εξαιρετικής έμπνευσης ποιητικό τέχνασμα του Κ. Π. Καβάφη, ο οποίος αντλεί το πρωτογενές υλικό του από την ιστορία, εστιάζοντας στην συγκεκριμένη κάθε φορά περίπτωση και αξιοποιώντας το «προσωπείο» (για να ακουστεί η δική του φωνή), αλλά και την απόσταση (για να επιτύχει την πολυσημία της ποιητικής του έκφρασης). Ο ποιητής με τον τρόπο αυτό βάζει τον αναγνώστη στην περιπέτεια του διαλόγου ανάμεσα στις εποχές και τους ανθρώπους τους, τις στάσεις και τις νοοτροπίες που αυτοί εκπροσωπούν κι εδώ ακριβώς οφείλεται η ισχυρότατη επιρροή του σε πολλούς μεταγενέστερους Έλληνες και ξένους ποιητές. Ο κ. Μπεχλιβάνης παράλληλα αξιοποιώντας τα παραπάνω, στρέφεται με το βλέμμα του δασκάλου στο ποίημα του Κ. Π. Καβάφη  «Νέοι τῆς Σιδῶνος (400 μ.Χ)». Η διδακτική δοκιμή που μας υπόσχεται σκοπεύει ακριβώς να αναδείξει τους τρόπους με τους οποίους ο διάλογος που ανοίγει ο Κ. Π. Καβάφης ανάμεσα στην Ιστορία και την Ποίηση, μπορεί να γίνει μια γοητευτική εμπειρία για τους μαθητές, να νιώσουν ότι η εμπειρία αυτή τους αφορά, ότι σχετίζεται άμεσα με τις κρίσεις και τις αποφάσεις τους για τον εαυτό τους και τον κόσμο εντός του οποίου ζουν σήμερα.

Η εισήγηση του καθηγητή στο Πάντειο Πανεπιστήμιο κ. Δημήτρη Δημηρούλη έχει τον πολυσήμαντο τίτλο «Η κρίση του Καβάφη», τίτλος που εκ πρώτης όψεως στήνει πολλαπλές γέφυρες με καταστάσεις της εποχής μας. Ο κ. Δημηρούλης ξεκινώντας από το δημιουργό, ο οποίος πορεύτηκε μέσα από μια διαδικασία συνεχούς κρίσης και ξεδιαλέγματος καθώς αναμετριόταν με την ποιητική πρώτη ύλη του, συναντά τον αναγνώστη που είναι υποχρεωμένος να σχεδιάσει τη δική του διαδρομή απέναντι στο ποιητικό αποτέλεσμα της καβαφικής κρίσης, να περάσει δοκιμασίες, να καταλήξει σε αποφάσεις, να διακινδυνεύσει μια στάση. Τέλος ο κ. Δημηρούλης θα προσφέρει στο κοινό μια σειρά από γόνιμα και ανοιχτά ερωτήματα όπως: πώς μιλά ο ποιητής πρωθύστερα για τη δική μας κρίση; Μας βοηθά άραγε η ανάγνωσή του να σκεφτούμε, να ξεκαθαρίσουμε το πεδίο, να διαλέξουμε, και τελικά να αποφασίσουμε; Μπορεί η ποίηση να γίνει οδηγός στη διαδικασία της κρίσης και όχημα αυτογνωσίας;

Η κ. Πηνελόπη Τζιώκα ασχολείται με τη φιλοσοφική διάσταση του καβαφικού έργου, επικεντρώνοντας στο γεγονός ότι ο Κ. Π. Καβάφης ασχολήθηκε επιμελώς και συνειδητά με το φιλοσοφικό στοχασμό, ενώ παράλληλα έγραψε και δοκίμιο για τη φιλοσοφία. Η παρουσίασή της θα συνοδευτεί με σύντομες ανιχνεύσεις του φιλοσοφικού υποστρώματος σε καβαφικά ποιήματα (κυρίως της σχολής σκέψης των στωικών) και θα επισημάνει τα σημεία όπου το συνειδητό ενδιαφέρον του ποιητή για τη φιλοσοφία είναι αναγνωρίσιμο στο ποιητικό του έργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.